7 bevált tipp – Hogyan kezeld felnőtt módjára a féltékenységet
2019-04-04  /  Szerző:   /  Párkapcsolat  /  Nincs hozzászólás

Mikor érezted legutóbb, hogy féltékeny vagy? A féltékenység minden ember lelke mélyén ott lapul, van, akinél csak ritkán, míg másoknál rendszeresen a felszínre kerül. Megjelenhet egy párkapcsolatban („Az én férjem miért nem olyan figyelmes, mint a barátnőmé?”), a közösségi oldalak kapcsán („Miből engedheti meg magának ezt a drága nyaralást?”), vagy épp a munkahelyünkön („Miért kapott ő nagyobb fizetésemelést, mint én?”).

A féltékenység érzése tehát része az életünknek, a kérdés inkább az, hogy mit is tegyünk, ha elhatalmasodik rajtunk, és hogyan kezeljük, legyen szó romantikus jellegű, vagy akár munkahelyi féltékenységről.

Olvasd el a témában korábbi cikkünket: 8 módszer arra, hogy megszüntesd párod extrém féltékenységét

1. Tudd, hogy mi is a féltékenység

A szakemberek úgy tartják, hogy a féltékenység és az irigység ugyanazon fa két ágának tekinthető. A féltékenységben kicsit több a félelem, míg az irigységre inkább a harag jellemző. Ha például a legjobb barátod egyre több időt tölt el egy másik társasággal, akkor féltékeny leszel rá, viszont azt a barátodat, aki épp szakmai előléptetést kap, míg Te szenvedsz a saját munkahelyeden, inkább irigyelni fogod. A két kifejezést gyakran egymás szinonimájaként használjuk, de jobb tisztában lenni a valós érzéseinkkel.

2. Állítsd le a gondolataidat

Észrevetted már, hogy ha egyszer féltékeny vagy, akkor beindul az agyad, és kitalál millióféle összefüggés elméletet, hogy ki, vagy mi a hibás. Ilyenkor egyszerűen próbáld meg leállítani a gondolataidat, mondd ki hangosan, hogy „[A neved] állj le!”, ettől mindjárt visszatérhetsz a való életbe.

3. Vedd észre, hogy mi történik a testedben

Ha féltékenységet érzel önmagadban, próbálj meg ráhangolódni. Egy ilyen mértékű indulat sokféle testi reakciót kiválthat. Megváltozik a vérnyomásunk, a szívritmusunk, izzadni kezdünk, még a légzésünk is felgyorsul. Ha féltékenységedben hirtelen belekezdesz egy nyomozásba (például, hogy kivel levelezik egész nap a párod), akkor valószínűleg nem fogsz tudni tiszta fejjel gondolkozni. Ha viszont odafigyelsz ezekre a belső érzésekre, az segíthet objektíven nézni a dolgokat, bármi is következzen ezután.

4. Szabadulj meg a többlet fizikai energiától

Ahhoz, hogy tiszta fejjel tudj szembenézni a problémákkal, néha szükséged lehet egy kis testmozgásra, vagy akár egy frissítő zuhanyra, amely segít csökkenteni a benned felgyülemlett feszültséget, és így könnyebben kontrollálhatod a féltékenység érzését is.

5. Ellenőrizd a tényeket

Ha már visszanyerted az érzelmeid feletti kontrolt, akkor ideje ellenőrizni a tényeket, azaz mi a valóság, és mi az, amit csak beleképzelsz. Ha például a párod szórakozni ment a barátaival, és Te azt gondolod, hogy biztos nem akar Veled lenni, akkor ez semmiképpen nem tekinthető ténynek. Inkább csak egy feltételezés. Légy őszinte, gyűjtsd össze, hogy mi az, amit tudsz, mi az, amit nem, és mi az, amit csak Te gondoltál hozzá, hogy kitöltsd a történet hiányzó részeit.

6. Fogalmazd meg, hogy mi az, ami igazán zavar

A szakértők egyetértenek abban, hogy a féltékenység tulajdonképpen egy vészjelzés, hogy a párkapcsolatban valami nincs rendben. Ezért sem szabad a szőnyeg alá söpörni ezt az érzést, épp ellenkezőleg, ki kell deríteni az okát. A féltékenység ugyanis sokszor a múltban gyökerezik, és kihat a jelenünkre is.

7. Tanulj a féltékenységből és változtass

A féltékenység és az irigység érzése jól tükrözi, hogy mely területen nem vagyunk elégedettek a saját életünkkel, legyen az szerelmi, pénzügyi, szakmai, vagy épp fizikai jellegű. Összességében, ha felismered magadon a féltékenység jeleit, próbáld meg körvonalazni a forrását, derítsd ki az okokat, és változtass az életeden.

Nincs lehetőség hozzászólni ehhez a bejegyzéshez.